مواسات مومنانه؛ در قالب گلریزان «همدلی برای ظهور» و پویش «هواتو دارم» 

13:24 - 03 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۹۷۸
مواسات مومنانه؛ در قالب گلریزان «همدلی برای ظهور» و پویش «هواتو دارم» 
مواسات مومنانه این‌بار در قالب گلریزان «همدلی برای ظهور» و پویش «هواتو دارم» تصویر تازه‌ای از خود بین مومنان به نمایش خواهد گذاشت. فراموش نمی‌کنیم که این سال‌های اخیر چه مصائبی بر مردم ایران و جهان گذشت. 

خبرگزاری میزان- همانطور که می‌دانید ایران اسلامی در سال‌های اخیر به تبع شیوع ویروس کرونا روزگار سختی را سپری کرد؛ روزگاری که البته مختص سرزمین ما نبود، بلکه ملت‌های بسیاری درگیر آن بودند. بر همین اساس، برخی مشاغل و حرف و زندگی‌ها تحت تاثیر آن قرار گرفت و با مشکلات بسیاری مواجه شد. 

در همین راستا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان (عج) در ابتدای سال ۹۹ همه مردم را برای کمک مؤمنانه به نیازمندان توصیه کردند. ایشان برای این اخلاق اجتماعی تعبیر «رزمایش» برای مواسات و همدلی را به کار بردند و آن را یکی از ویژگی‌های جامعه مهدوی برشمردند. 

بدیهی‌ست که این فرمایشات در ادامه توصیه‌های متون دینی و سیره ائمه و معصومین و… است که سفارش اکید به کمک مومنانه دارند. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «مَثَلُ الْمُؤْمِنِ فِی تَوَادِّهِمْ وَ تَرَاحُمِهِمْ کمَثَلِ الْجَسَدِ إِذَا اشْتَکی بَعْضُهُ تَدَاعَی سَائِرُهُ بِالسَّهَرِ وَ الْحُمَّی.» («بحار الأنوار» چاپ بیروت، ج‌۵۸، ص: ۱۵۰). مثل مؤمنان در پیوند و دوستی و محبت و رحمت به هم (و اهمیت دادن به سرنوشت یکدیگر) مثل یک پیکر زنده است که اگر عضوی از آن به درد آید، سایر اجزای پیکر با آن اظهار همدردی می‌کنند. 

گلریزان «همدلی برای ظهور» و پویش «هواتو دارم» با همین نگاه شکل گرفته و در تلاش است وظیفه اجتماعی و مسئولیت خود را در این بخش انجام دهد. آنچه شایسته است که امروز مومنان به آن توجه داشته باشند، تلاش برای ساختن جامعه‌ای است که همنوعان در آن با آسایش زندگی می‌کنند. در تاریخ اسلام آنچه از منابع باقی مانده، همه سفارش به این دارند که فقر بزرگترین مانع تکامل معنوی انسان است. 

مقام معظم رهبری در سال ۹۳ و در در دیدار مردم استان ایلام در سالروز ولادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند که: «از جمله چیزهایی که مردم را به بهشت نزدیک می‌کند، بهبود معیشت مردم است؛ کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا. جامعه‌ای که در آن فقر باشد، بیکاری باشد، مشکلات معیشتیِ غیر قابل حل وجود داشته باشد، اختلاف طبقاتی باشد، تبعیض باشد، شکاف طبقاتی باشد، حالت آرامش ایمانی پیدا نمی‌کند. فقر، انسان‌ها را به فساد می‌کشاند، به کفر می‌کشاند؛ فقر را باید ریشه‌کن کرد.» 

از این فرمایشات می‌شود اینگونه استنباط کرد که هر تلاشی باید صورت گیرد که مومنان در فقر به سر نبرند و هم از این روست که گلریزان «همدلی برای ظهور» و پویش «هواتو دارم» شکل گرفته است. 

شاید این سوال پیش بیاید که عواید حاصل این پویش در چه مسیری هزینه خواهد شد؟ در این باره باید گفت که عواید این گلریزان و مشارکت مردمی صرف خرید جهیزیه برای نوعروسان نیازمند، اشتغال زنان سرپرست خانوار، تهیه بسته معیشتی و اطعام نیازمندان، برگزاری جشن تکلیف برای کودکان بی‌بضاعت، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و آب‌رسانی به مناطق محروم می‌شود، بنابراین تلاش بر این است که در چند حوزه این عواید مورد مصرف قرار گیرد. 

علاقه‌مندانی که می‌خواهند و می‌توانند در مراسم افتتاحیه این رویداد بزرگ مومنانه حضور داشته باشند می‌توانند روز سه‌شنبه ۱۰ ربیع‌الاول برابر با ۴ مهرماه در صحن جامع امام مهدی (عج) مسجد جمکران همزمان با نماز مغرب و عشا حاضر شوند و در این آیین بزرگ حضور به هم رسانند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *